Monday, April 26, 2010

Risau??

Pernah tak anda merasa stress atau tension? Punca utama stress datangnya daripada kita “risau” sesuatu. Bila kita selalu risau, itu yang menyebabkan stress. Dan stress pula banyak mengakibatkan penyakit :(

Ada research mengenai “risau” mengatakan:

  • 40% orang risau pada sesuatu, tetapi sesuatu yang dirisaukan itu tidak terjadi pun
  • 30% orang risau pada perkara-perkara yang sudah lepas dan tidak boleh diubahkan pun
  • 12% orang risau tentang kesihatan
  • 10% orang risau tentang perkara-perkara yang amat kecil
  • 4% pula risau tentang perkara yang akan datang dan tidak boleh kita ubah pun
  • Manakala 4% lagi adalah risau yang boleh kita lakukan sesuatu!

Jadi, next time anda risau dan terasa stress, lihat kembali statistik ini. Risau anda dalam % yang mana? Mudah-mudahan ianya akan mengurangkan stress anda!

Bila kita gembira dan senang hati selalu, lebih mudah untuk kita mencapai apa sahaja cita-cita kita.



-Bilakah kerisauan hati ini akan berakhir??Aku masih dalam persimpangan perjalanan yg masih x sudah2-


NOTA HATI: Sememangnya cik aten sedang dilanda kerisauan yg sangat serius sehinggakan kadang2 berlaku masalah sakit kepala yg melampau..ak sebenarnya dilanda masalah sebegini sejak penghujung akhir febuari lagi..kenapa perlu ak risaukan??sebab ia adalah masa depan yg tersangat penting..inilah yg ku impi2 dalam tempoh 2 tahun semasa di alam pengajianku..keputusan yg sangat terbaik..sehingga dapat memasukkan tubuhku ke menara gading..itulah janjiku sepanjang 2 tahun ku di alam pengajianku ini..berbagai onak cabaran yg ku tempuhi akhirnya ak sampai di hentian ini..hentian yg memberikan ak sebuah hakikat kehidupan..setelah penat lelah ak berhempas fikiran akhirnya ak mendapat keputusan yg agak2 memberangsangkan tetapi ak tidak begitu gembira kerana apa yg ku impikan semuanya hancur ditelan oleh kertas kajang dan pen sahaja..ibarat orang berkata x selalunya apa yg di impikan semuanya menjadi kenyataan..semua ini sudah ditakdir sejak kita dalam kandungan ibu lagi..inilah dikata takdir kita hanya mampu merancang saja..mampukah ak menempuhi ari esok dengan kerisauan hati ini..mampukah aku berfikiran sebaik-baiknya utk diri..pernahkah sedang kita berfikir ade sja iblis datang menedang fikiran ini agar merosakkan minda..aduh penahan apakah ini??..yaAllah berikan lah hambamu ini kekuataan dari kerisauan yg serius..ini lah masa depanku yg ku impi2kan..jgnla iya terkubur tersungkur di tengah persimpangan jalan saja..berikan la ak semangat yg baru..tetapi aku hanya insan yang mampu menadah tangan memohon segala permintaan hati ini..


Adakah ari besok menjanjikan impianku??

Adakah ari besok bakal berakhir rasa gundah gulana ini??



Senyum selalu :)

No comments:

Post a Comment