Friday, December 25, 2009

welcoming 2010 n good bye 2009

salam semua
harap uols semua chat..
sedar x sedar skunk kite di akhir blan &akhir thun 2009
2009 bkal melabuhkan tirai beberapa ari lg so dlm kpale ak ni da mcm2 azam yg ak cipta utk thn 2010 berbalik semula pd thun 2009 bnyak yg tdak ak tercapai so pd tahun 2010 ak perlu memastikan semuanya tercapai...amin

Tahun baru menjelma lagi. Selain daripada umur yang sudah meningkat, kita mungkin terkenang apakah kejayaan yang telah kita kecapi sepanjang tahun 2009. Kalau azam 2009 sudah tercapai, Alhamdulillah. Kita bersyukur. Namun jangan hanya bersyukur, perlu juga difikirkan bagaimana kejayaan itu boleh diulangi. Jika ia tidak boleh diulangi, ia akan jadi kejayaan ‘tidak sengaja’. Kejayaan tidak sengaja selalunya tidak kekal dan jarang dapat dinikmati dalam jangka masa yang panjang.

Saya percaya ramai akan berbicara tentang azam tahun baru. Saya juga anda ada azam anda yang tersendiri. Saya cuma ingin luahkan tentang satu perkara sahaja iaitu tentang ‘pendekatan tahun baru’.

Jika kita mahu makan nasi, ada banyak caranya, Kita boleh masak, kita boleh beli atau kita boleh minta sesiapa berikan. Dalam 3 cara ini pula ada cara-cara lain yang tersendiri pula. Jika kita mahu masak, kita boleh masak pakai dapur kayu, masak pakai periuk elektrik atau pakai periuk kukus. Jika kita mahu masak guna periuk elektrik pula, kadang-kadang kita tidak ada periuk tersebut. Adakah usaha masak nasi akan gagal? Tidak juga. Mungkin boleh pinjam periuk nasi elektrik saudara mara atau jiran sebelah. Pendek kata, bagi setiap pilihan yang kita buat, ada bermacam-macam lagi pilihan lain yang wujud.

Apa yang saya cuba katakan ni? :) Begini. Masalah utama azam tahun baru ialah ia tidak begitu mudah untuk dicapai. Tetapi jika dirancang dengan teliti pasti kita dapat melaksanakannya..Tahun 2009 bnyk kisah duka n duka yg sy lalui sehingga mematangkan sy dengan dunia.Kini baru sy sedar dunia tak seindah yg kita impikan bnyk sungguh dugaan yg sy lalui sehingga sy tahu erti dunia...Tahun 2010 sy berharap agar memberikan seribu satu makna dlam hidup terutamanya
  • *keputusan STPM
  • *universiti mana yang layak untuk ak masuk
  • *agak2 tercapai ke cta2 ak ni...
  • *perbaiki diri supaya menjadi lebih baik dari semalam
  • *turunkan brat bdab smpi 45kg...hurh chaiyok aten
aaa bnyak sungguh azam tahun baru ak tp x terpikir lg ny t daaa ade ak senaraikan lg yee

No comments:

Post a Comment